Muat Turun Aplikasi Android MSQH HBTNG

Muat Turun Nota Ringkas MSQH HBTNG


APAKAH AKREDITASI HOSPITAL

Akreditasi adalah suatu proses penilaian taraf perkhidmatan kesihatan dengan standard kualiti yang telah ditetapkan.
Penilaian dilakukan oleh pasukan Audit Dalaman yang dilantik oleh jabatan, seterusnya diaudit oleh badan yang dilantik (pihak luar yang ada kaitan dengan aspek kesihatan).
Ia merupakan satu proses ke arah meningkatkan perkhidmatan kesihatan yang optima dengan menggunakan sumber yang sediada.

 

SEJARAH RINGKAS AKREDITASI HOSPITAL BENTONG

a) 1st cycle : Tamat 18 Jun 2005, Hospital Daerah Pertama mendapat status pensijilan Akreditasi penuh 3 Tahun

b) 2nd cycle : Tamat 23 Ogos 2008, 2nd Edition ( Pensijilan Penuh 3 tahun )

c) Penilaian Pensijilan Semula : Mulai 27 hingga 29 MAC 2017 ( 3rd Cycle : 4th Edition)

 

FAEDAH

Kepuasan Pelanggan ( K )
Kepuasan Kakitangan / Anggotakerja (K)
Perkhidmatan Berkualiti ( P )

SECARA RINGKAS, DIFORMULAKAN SEBAGAI KKP

 

SIAPA YANG MEMBERI STATUS AKREDITASI

MALAYSIAN SOCIETY FOR QUALITY IN HEALTH ( MSQH - OKT 1997 ).
Telah dilancarkan oleh Ketua Setiausaha Kerajaan pada bulan Mac 1998.
MSQH ( KKM-MMA-APHM )

 

FOKUS / PERKARA UTAMA DALAM PROSES AKREDITASI

1. Organization and Management
2. Human Resource Development And Management
3. Policies And Procedures
4. Facilities And Equipment
5. Quality Improvement Activities
6. Safety and Special Requirements

 

TERMINOLOGI

SC – Substantial Compliance ( 80 – 100 % )
PC  -  Partial Compliance ( 50 – 79 % )
NC – Non Compliance ( 0 – 49 % )
NA – Not Applicable

80 % mesti SC untuk mencapai Status Akreditasi Penuh Selama 3 Tahun

 

STANDARD-STANDARD AKREDITASI

BAGI HOSPITAL ( EDISI KE 4 – 4TH EDITION ) 24 set of standards

Terbahagi kepada 2 iaitu :-
1. Organisational-Wide Standards
2. Service Standards

 

ORGANISATIONAL-WIDE SERVICE STANDARDS

1. Governance, Leadership and Direction
2. Environmental and Safety Services
3. Facility and Biomedical Equipment Management and Safety
4. Nursing Services
5. Prevention and Control of Infection
6. Patient and Family Rights
7. Health Information Management System (HIMS)

*** Service Std 1- 7 adalah HWS (Hospital Wide Standard )

8.   Emergency Services
9.   Clinical Services ( Generic )
9A. Clinical Services – Cardiology Services
9B. Clinical Services – Oncology Services
10.  Anaesthetic Services
11. Operating Suite Service
12. Ambulatory Care Services
13. Critical Care Services ( Generic )
13. Critical Care – Recommended Checklist Levels of care of ICU’s for Referencing
13A. Critical Care Services – Labour / Delivery Services
14. Radiology / Diagnostic Imaging Services
15. Pathology Services
16. Blood Transfusion Services
17. Rehabilitation Medicine Services
17A. Allied Health Professional Services – Physiotherapy
17B. Allied Health Professional Services – Occupational Therapy
17C. Allied Health Professional Services - Dietetics
17D. Allied Health Professional Services – Speech-Language Pathology
17E. Allied Health Professional Services – Audiology
17F. Allied Health Professional Services – Optometry
17G. Allied Health Professional Services – Health Education
17H. Allied Health Professional Services – Medical Social
17I.  Allied Health Professional Services – Psychology Counselling
17J. Allied Health Professional Services – Clinical Pathology
18. Pharmacy Services
19. Central Sterile Supply Services
20. Housekeeping Services
21. Linen Services
22. Food and Dietary Services
23. Forensic Medicine Services
23A. Mortuary Services
24. Standards For General Applications

 

15 FAIL UTAMA

1. Fail Meja
2. Fail Statistik
3. Fail Mesyuarat
4. Fail Peribadi
5. Fail “Incidence Reporting”
6. Fail Peralatan (Inventori/Harta Modal)
7. Fail PPM
8. Fail Kewangan / Perjawatan
9. Fail Orientasi Anggotakerja Baru
10. Fail Cme
11. Fail Protokol / Prosedur / Polisi / CPG / MPK
12. Fail Aktiviti-Aktiviti Kualiti (QIA)
13. Fail Akta & Regulasi
14. Fail Pekeliling
15. Fail Keselamatan / Bencana

Muat Turun Aplikasi Android MSQH HBTNG

  • Pencapaian Tahun 2016

    1. Pencapaian ‘Emerald” Tempat Ketiga bagi Anugerah Penggunaan Ubat Berkualiti Terbaik Pahang 2016
    2. Wad Bersalin mendapat Naib Johan Pertandingan Poster dan Presentation PSI antara Klinik- Klinik Kesihatan Daerah Bentong dan Wad di Hospital Bentong
    3. Kelab KUSPIB dinobatkan sebagai Juara Pertandingan “ MPSI got Talent” Sempena Sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Peringkat Negeri Pahang
    4. KUSPIB Naib Juara Pertandingan ‘MPSI GOT TALENT”  dalam Persembahan “ Coral Speaking”
    5. Naib Johan Pertandingan Presentation Poster dan Booth Penyusuan Peringkat Negeri pada 18-19.11.2016 di PPUM
    6. 2 penerbitan saintifik dalam Malaysian Medical Journal dan International Journal of Tropical Disease and Health oleh Unit Perubatan Am Hospital Bentong
    7. Penyertaan Poster Presentation di Asia Dengue Conference pada 23-24 April 2016 di JW Marriot Kuala Lumpur


  • Pencapaian Tahun 2015

    1. Pertandingan Pantun Peringkat Pahang Barat 2015
    2. Mini Konvensyen Kualiti Peringkat Hospital Bentong 2015
  • Pencapaian Tahun 2013

    1. Naib Juara pertandingan Aerobik Peringkat Daerah Bentong
  • Pencapaian Tahun 2012

    1. Pengiktirafan Hospital Rakan Bayi bagi pusingan ke-3 (Persijilan Sah sehingga 2014)
    2. Penyertaan satu projek QA, 2 projek Inovasi & Pertandingan Perkhidmatan Kaunter Berkualiti peringkat JKNP bagi tahun 2012
    3. Penganjuran Malam Pautan Kasih, Sulaman Budi bersama hospital, pergigian dan Radicare Bentong pada 12 Julai 2012
    4. Pemilihan Hospital Bentong bagi penganjur bersama program Meet My WIRA – perasmian oleh YBMK dengan kerjasama dari ABBOTT
    5. Penganjuran Sukaneka gabungan hospital,  pergigian dan Radicare Bentong pada 16.06.2012
    6. Pemilihan Hospital Bentong bagi perasmian program Astro Kasih – oleh YB Menteri Kesihatan, Dato' Sri Liow Tiong Lai
  • Pencapaian Tahun 2011

    1. Johan pertandingan Kawad sempena sambutan Hari Kebangsaan & Hari Malaysia peringkat daerah Bentong
    2. 2 orang staf telah terpilih mewakili Negeri Pahang ke Temasya Sukan & Olahraga KKM
    3. Menyertai persembahan Breast Feeding 3D di HoSHAS
    4. Pembentangan projek KIK di Mesyuarat Pengurusan Kesihatan
  • Pencapaian Tahun 2010

    1. Pengekalan Status Persijilan MS ISO 9001: 2008
    2. Tempat Kedua ( Naib Johan ) Kumpulan Inovatif Konvensyen Kualiti Jabatan Kesihatan Negeri Pahang  Kategori Pengurusan.
    3. Penyertaan Inovasi Sebanyak Tiga Projek Dalam Konvensyen Kualiti Jabatan Kesihatan Negeri Pahang.
    5. Penyertaan Satu Projek QA Dalam Konvensyen Kualiti Peringkat Jabatan Kesihatan Negeri Pahang.
  • Pencapaian Tahun 2009

    1. Konvensyen Kualiti Peringkat Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Pahang
    2. Johan Kategori Inovasi : Calculator Ivd (Wad Bersalin)
    3. Naib Johan Kategori Inovasi : L-Skull (UPD)
  • Pencapaian Tahun 2008

    1. Tempat Pertama : Inovasi Kategori Teknikal (IVD Regulator – Wad Bersalin)
    2. Tempat Pertama : Inovasi Kategori Pengurusan (Syrup Calculator – Unit Kecemasan)
    3. Juara Keseluruhan Konvensyen Kualiti Peringkat JKNP
  • Pencapaian Tahun 2007

    1. Konvensyen Kualiti Jknp : Tempat Kedua – Inovasi (Pengurusan)
    2. Tempat Kedua – Inovasi (Teknikal)
    3. Tempat Kedua – Q.A (Oral)
    4. Tempat Kedua – Kmk (Teknikal)
    5. Wakil Ke Peringkat Zon Timur Bagi Inovasi, KMK & QA
  • Pencapaian Tahun 2006

    1. Hospital Bentong Telah Dicalonkan (Finalist)  Untuk United Nation Public Service Award 2006
    2. Calon Anugerah Inovasi Peringkat Komanwel (C.A.P.A.M) Tahun 2006
    3. Tempat Kedua : Perkhidmatan Kaunter Peringkat Negeri Pahang (6 Inovasi – Dipertandingkan), Projek KMK – Dipertandingkan Konvensyen Kualiti Jabatan Kesihatan Negeri Pahang
    4. Tempat Ketiga Pengurusan Stor Perubatan Peringkat Negeri Pahang
  • Pencapaian Tahun 2005

    1.  Anugerah Kualiti Ketua Setiausaha Negara (AKKSN) pada 2 Disember 2005
    2. Calon Akhir Anugerah Kualiti Perdana Menteri (AKPM) Tahun 2005

 

 

Visi Hospital Bentong

 

Untuk Menjadi Sebuah Pusat Perkhidmatan Kesihatan Yang Cemerlang Dan Harmoni, Bersatupadu Berlandaskan Budaya Korporat Dalam Perawatan Penjagaan Kesihatan.

 

 

Misi Hospital Bentong

 

Meningkatkan Perlaksanaan Perkhidmatan Kesihatan Yang Bersistematik Dalam Mempromosikan Kesihatan Secara Global Untuk Semua Ke Arah Masyarakat Yang Sihat Dan Berproduktif.

 

 

Objektif Hospital Bentong

 

Untuk Memberi Perkhidmatan Yang Terbaik Dan Berkualiti Tinggi. Bekerja Sebagai Satu Kumpulan Yang Sentiasa Bermuafakat Dan Meninggikan Tahap Professionalisme, Penyayang Kepada Semua Golongan Masyarakat. Bertanggungjawab Kepada Kualiti, Inovasi, Promosi Kesihatan Dan Organisasi Bagi Mencapai Seruan Wawasan Kesihatan Untuk Semua Di Alaf Baru.

 

 
Muat Turun Statistik bagi Tahun 2015
Hospital Benton
Muat Turun Laporan Tahunan
Hospital Bentong Tahun 2014